ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ κ.ΖΩΝΤΑΝΟΥ

Διαδικτυακή συνάντηση με τη συγγραφέα κ. Κατερίνα Ζωντανού (13/05/2022)

   Την Παρασκευή 13 Μαΐου 2022 στα πλαίσια των δραστηριοτήτων της ομάδας φιλαναγνωσίας πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση στο Γυμνάσιο Αραβησσού με τη συγγραφέα παιδικών βιβλίων κ. Κατερίνα Ζωντανού. Η κ. Ζωντανού σπούδασε Φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ζει και εργάζεται στην Καλαμάτα και είναι μητέρα δύο παιδιών. Της αρέσει το περπάτημα, το διάβασμα, τα μαθηματικά και θυμώνει όπως οι περισσότεροι άνθρωποι με τον πόλεμο. Το βιβλίο της «Ομιλείτε πλουτωνικά;» κέρδισε  Βραβείο Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και Έπαινο Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς , το βιβλίο της «Γράμματα από τον Αϊ-Βασίλη» βραβεύτηκε με το  Γ΄ Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών, μια από τις σημαντικότερες διακρίσεις, ενώ με το πρόσφατο βιβλίο της «Human Net» πήρε μια σημαντική θέση στη  Βραχεία λίστα Κρατικών Βραβείων και στη Βραχεία λίστα Βραβείων Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.

   Τη συγγραφέα παρουσίασε ο μαθητής της Γ΄ τάξης Λίνας Αλέξανδρος. Τις ερωτήσεις διατύπωσαν οι παρακάτω μαθητές και μαθήτριες που συμμετέχουν στις δράσεις της ομάδας ανάγνωσης : Ασλάνογλου Παρασκευή (Α1), Ιγνατιάδου Μαρίνα (Α1), Κασαπίδου Ιφιγένεια (Α1), Μυστιλογλου Κυριάκος (Α2), Κατσόρι Ορέστης (Β), Λέντζος Αναστάσης (Β), Χατζηλιάδης Κωνσταντίνος (Β), Κολοβού Φανή (Γ), Κόντου Κωνσταντίνα (Γ), Τσιλογλανίδου Καλλισθένη (Γ).

   Παρακάτω οι ερωτήσεις της ομάδας φιλαναγνωσίας και οι απαντήσεις της κυρίας Ζωντανού. Τα αρχικά Ο.Α. σημαίνουν Ομάδα Ανάγνωσης και τα αρχικά Κ.Ζ. σημαίνουν Κατερίνα Ζωντανού.

 

Ο.Α. : Ποια βιβλία αγαπούσατε όταν ήσασταν στην εφηβεία ; Πιστεύετε ότι έχει αλλάξει κάτι σήμερα στα αναγνωστικά ενδιαφέροντα των μαθητών ;

Κ.Ζ. : Διάβαζα τα βιβλία της Άλκης Ζέη και της Ζωρζ Σαρρή. Φυσικά τα αναγνωστικά ενδιαφέροντα των εφήβων έχουν αλλάξει γιατί έχει αλλάξει και η εποχή, π.χ. σήμερα έχουν ιδιαίτερη απήχηση τα αστυνομικά μυθιστορήματα.

Ο.Α. : Σε ποια ηλικία ξεκινήσατε τη συγγραφή και για ποιους λόγους ασχοληθήκατε πιο σοβαρά ;

Κ.Ζ. : Στην εφηβική ηλικία άρχισα να ασχολούμαι με τη συγγραφή. Έγραψα τα πρώτα μου ποιήματα, όταν πήγαινα στο Γυμνάσιο. Αργότερα είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ δημιουργικά και με έντονο ενδιαφέρον με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων.

Ο.Α. : Η μαγική διαδικασία της συγγραφής … Πώς ξεκινάει, συνεχίζεται και ολοκληρώνεται ένα βιβλίο ;

Κ.Ζ. : Αρχικά, «συλλαμβάνεται» η κεντρική ιδέα του βιβλίου. Έπειτα αρχίζει η διαδικασία της συγγραφής. Περιλαμβάνει συνεχές γράψιμο και σβήσιμο των επιμέρους ιδεών, αλλά κυρίως σβήσιμο. Υπάρχει έντονη απομόνωση και μοναξιά προκειμένου να συγκεντρωθώ στο θέμα μου. Κάποιες φορές σταματώ τη συγγραφή και ξαναπιάνω το γραπτό μετά από ένα μήνα. Πρόκειται πραγματικά για μια ενδιαφέρουσα και μαγική διαδικασία.

Ο.Α. : Τα βιβλία σας έχουν βιωματικά στοιχεία ή αποτελούν εξ ολοκλήρου προϊόντα της φαντασίας σας ;

Κ.Ζ. : Σε κάθε βιβλίο υπάρχει ο συγγραφέας. Παρόλο που τα περισσότερα βιβλία είναι γεννήματα της φαντασίας, ωστόσο ο άνθρωπος συγγραφέας βρίσκεται σ΄ αυτά. Ακόμη κι όταν κάποιος γράφει μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας, μπορεί να μη γράφει αυτοβιογραφία, όμως ενσωματώνει κάποια στοιχεία από την ζωή του.

Ο.Α. : Τα παιδιά σας διαβάζουν τα βιβλία σας ; Ποιες είναι οι εντυπώσεις τους και τα σχόλιά τους ;

Κ.Ζ. : Τα παιδιά μου διαβάζουν τα βιβλία μου και έχω εμπιστοσύνη στην κρίση τους, γιατί άλλωστε είναι και το πρώτο μου κοινό. Κάποιες φορές «κλέβω» και ιδέες από τα παιδιά μου.

Ο.Α. : Το «Human Net» είναι ένα βιβλίο για το σχολικό εκφοβισμό ; Ποια άλλα θέματα ενσωματώνονται στο συγκεκριμένο βιβλίο ;

Κ.Ζ. : Επικεντρώθηκα στο πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού. Το ενδιαφέρον μου ήταν η κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, αλλά και στα σπίτια μας. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί και η δυσκολία αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων.

Ο.Α. : Ο μαθητής – θύμα εκφοβισμού συνήθως δε μιλάει για το πρόβλημά του . Γιατί, όμως, και οι συμμαθητές του δε μιλάνε ; Πώς μπορεί ν΄ αλλάξει αυτή η στάση γενικότερα ;

Κ.Ζ. : Ο μαθητής – θύμα σίγουρα δε μιλάει. Οι συμμαθητές μπορεί να αδιαφορούν, να μην έχουν καταλάβει κάτι ή να φοβούνται και οι ίδιοι. Το σημαντικό είναι να αναπτυχθούν πρωτοβουλίες και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό με τη δύναμη της ομάδας.

Ο.Α. : Στο βιβλίο σας υπάρχει η παρακάτω διαπίστωση : «Για σκέψου, Άννα, παντού, σε όλο τον κόσµο, απ’ άκρη σε άκρη, όλοι οι άνθρωποι Human Net!». Σε ποιο βαθμό είναι εφικτό και μπορεί να πραγματοποιηθεί ένα ανθρώπινο δίκτυο αλληλοβοήθειας ; Μήπως είναι απλά μια ρομαντική ευχή ;

Κ.Ζ. : Οι ευχές πρέπει να πραγματοποιούνται. Όλοι μπορούν να γίνουν μέλη ενός δικτύου αλληλοβοήθειας. Η συμπεριφορά των ανθρώπων μας οδηγεί στην απογοήτευση και θεωρούμε ότι κάποια πράγματα θετικά που προτείνουμε δεν πρόκειται ποτέ να γίνουν πραγματικότητα.

Ο.Α. : Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η πορεία του σχολείου και της εκπαίδευσης γενικότερα σήμερα ;

Κ.Ζ. : Δεν είμαι ειδική ν’ απαντήσω. Όμως, οι δάσκαλοι με μεράκι διάθεση και ενδιαφέρον εξακολουθούν να κάνουν πράγματα. Στα σχολεία η δουλειά που γίνεται είναι βαθύτερη. Μέσω του σχολείου ανοίγονται ορίζοντες για το μέλλον.

Ο.Α. : Πιστεύετε ότι η αναγνωστική διαδικασία περνάει κρίση ή και με τη συνεχόμενη ώθηση του ηλεκτρονικού βιβλίου δημιουργούνται σταδιακά καινούριοι αναγνώστες ; Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς στο να αγαπήσουν οι μαθητές τα βιβλία ;

Κ.Ζ. : Το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι ευκολία για όσους ήδη διαβάζουν. Σημασία έχει στο σπίτι να υπάρχουν βιβλία και οι γονείς να διαβάζουν. Τα βιβλία είναι μέσα στην ζωή μας. Και όποιος δε διαβάζει «χάνει» απίστευτες εμπειρίες και ερεθίσματα.

 

 

Go to top